Monday, 4 July 2011

Hidupku bermula disini || part 4

Now dila da nk masuk sem 4...sem dila nak cari pengalaman bekerja...sem dila praktikal
 n arini merupakan ari pertama keje,ary pertama lapor diri kat tempat keje....
sumer kwn dila myb da lapor diri kot..n myb da de yg start keje..tp dila......hurmm..still lagi duk kat umah cz x sihat...bnda yg dirancang xsame ngn ape yg kite dapat...

semua berubah sekelip mata je..semua bagaikan mimpi ngeri lam idup dila...lepas 1, 1 masalah timbul...
skarang dila berdepan ngn masalah berkaitan ngn kulit...penyakit yg sumer org xmo kene...cz mmg menyakitkan biler dye duk kat kulit kite..ase panas...ase cm kejutan letrik kekadang...

dila diserang penyakit kayap doktor kate...myb dila kene nie dri angin bawaan org yg de pnyakit nie kot...
badan dila lemah so mudah dijangkiti....arini masuk ari ke 7 dila terseksa ngn benda nie...semakin ary semakin teruk badan dila..da cm terbakar kulit nie cz panas..

semalam p umah pak sedara dila..dye nie doktor...lepas dye lihat mms yg kak dila atr kat dye,dye trus col suh mai umah dye..dye tkot makin kritikal bnda nie..ngn keadaan dila yg mmg da ada SLE...tambah lak dtg virus cmnie lak makin teruk la rupenyer nt....

korang tw pe 2 SLE?? bg yg da tw tutup mulut n bc jela ye..hehehhee.....

SLE ialah penyakit kronik autoimun di mana antibodi dalam tubuh pesakit yang sepatutnya melindungi badan untuk melawan penyakit tiba-tiba `berubah dengan menyerang sel badan atau organ manusia. Dalam kata lain, ia satu gangguan sistem imun membabitkan sistem imun itu sendiri melawan bahagian-bahagian tubuh yang sepatutnya dilindungi.

Erythematosus bererti ruam merah manakala lupus ialah perkataan Latin bagi serigala.

penyakit ini berlaku secara tiba-tiba kepada seseorang individu dan puncanya tidak diketahui. Ia menjadikan sistem daya tahan tubuh menjadi berkecamuk dan bercelaru.

penyakit ini menyerang individu secara tiba-tiba dan masa ia menyerang tidak diketahui. Ia mempunyai spektrum yang luas di mana ada pesakit yang mendapat penyakit SLE ringan dan ada yang memperoleh serangan sangat serius. Ia boleh menyerang kulit sahaja dan ia boleh menyerang sendi, buah pinggang, jantung, paru-paru, saraf dan otak.


Penyakit ini boleh membawa maut kerana SLE berupaya menyebabkan kegagalan fungsi organ atau serangan SLE itu sendiri terlalu kuat yang dinamakan krisis lupus. Antibodi juga boleh memecahkan sel-sel darah merah dan menyebabkan pesakit kurang darah merah...
hurm..menakotkan kn...tp alhamdulillah dila xde la seteruk 2 ag..juz bru permulaan..dila kne da kat setaun da...penyakit nie jugak de org bg nme penyakit seribu wajah..


nie la rupa org da kene teruk SLE nie..


tp nk wt cmne kn..da tkdir dila dapt penyakit skrg...menderita sgt bile kne kayap nie...
kayap nie cmne lak ek???


Kayap (Shingles) adalah sejenis ruam tetapi penghidap akan merasa sakit disebabkan virus Varicella Zoster (Herpes Varicellae), di mana virus itu menyebabkan cacar air.
Virus Kayap disebabkan oleh orang yang mempunyai cacar air dan di aktifkan kembali oleh virus dormant.Virus Kayap selalu berlaku selepas yang pada mulanya daripada jangkitan cacar air mungkin bertahun. Virus Kayap adalah berbahaya dan mungkin boleh menyebabkan cacar air.

dri segi pemahaman dila yg dibg tw pak sedara dila smlm la...virus nie mmg ade lam diri masing..bese selepas kene chicken pox or cacar air nie..virus 2 kan ade dalam saraf kite..ye nie duk diam2 je lam 2 xkaco orang pom la...tp ngn diri dila yg antibody lemah nie..penyakit nie mudah datang n merebak..n cz 2 la truk cm nie..lebih lagi berkaitan ngn ubat yg dila makan 2...ubat 2 mengurangkan sisten pertahanan tubuh dila...xnak bg SLE 2 aktif..n ble da antibody pom kurang,mai la virus pe2 pom ye mudah dijangkiti n antibody xleh nk lawan..huhuhu...

n bnda nie leh jd serius lau trus merebak...n boleh samada sembuh x pom idup smpai ctu jela..*paham2 jela..dila nk sebut pom xsnggup..sedeyh xtw nk kate la..pe2 pom dila trus doa n doa mitak ngn tuhan supaya cepat sembuh je....

n petang nt dila ade opointment ngn doktor pakar...n lau ditakdirkan kne masuk wad..myb nie la entry dila yg last.....


kisah dari ::

part 1
part 2
part 3 



Thanks For Reading My Entry


Jumm LIKE :)

0 Budak Baik: